Sentap di Pagi Hari


Haallooo..halllooo...buat semua pembaca blogku...harap semua sihat sejahtera tak kira di mana anda semua berada.



Pagi ni aku betul-betul sentap dengan sorang mamat ni. Sentap geram yea bukan sentap meleleh air mata. Pagi-pagi dah buat aku hangin dan membebel macam mak nenek. Manalah pergi budi bahasa mamat ni. Kurang didikan moral sungguh awk ni yea.
Sentap di Pagi Hari

Al-kisah  pagi tadi handphone ibu ku bunyi semasa dia tengah mandi. Mula-mula tu aku memang malas nak angkat, tapi dah masuk 3 kali dia call tanpa putus asa aku pun angkat lah. Bila aku angkat, aku explain yang mak aku tgh mandi and minta dia call back. Dia boleh lah plak dengan berlagaknya jawab,
"Ha ni orang filter air ni"
Ada aku kisah ko ni filter ape(tapi dlm hati jer lah)....Geram betul dengan nada dia ckp tu. Pastu boleh plak tanya aku tengking,
"Ni sapa ni?, sapa ni?"
Banyak kali repeat soalan macam mesin perakam pun ada. Ko telefon orang, ko plak tanya aku sape. Sabar lagi ni aku jawab kan jer lah.
"Ni anak dia"
"Mak mana? Mak ada?"
Ya rabii makhluk ni pekak ke? Tak paham bahasa? Bukan awal-awal tadi aku dah explain ke. Tulah masa orang explain tak mo dengar kalut nak ko jer bercakap. Patutlah ko ni kerja jadi filter air jer. Kalo doctor mau mati pesakit. Patient cakap sakit perut ko pergi bagi ubat sakit jantung. Alamat lah, kiok patient tu. Dengan penuh kesabaran aku explain lah lagi sekali. Takpe lah aku tak mo kurang ajar macam ko dan jatuhkan standard budi bahasa aku setaraf di paras negatif macam ko. Selepas aku explain tanpa ucap terima kasih dia terus jer letak tepon.
"Ha takpelah"
Pap terus letak. Hallo brother, awk tu buat service kat customer, budi bahasa mana? Dah lah call orang pagi-pagi buta kul 7.30 pagi, walaupun mak aku of course lah dah bangun kan. Tapi ikut logik lah tak kan lah ko nak datang buat service ganti filter paip air kat rumah aku ni kul 7.30 pagi. Orang pun nak gak breakfast, kemaas-kemas rumah dulu. Pastu PR skill ko tu kalo cakap dengan customer boleh tak bersopan sket. Tak rugi pun kalo ko bersopan. Kalo ko memang direct buat service dengan aku, memang dah lama aku reject ko.Memang aku blacklist terus.
Sentap di Pagi Hari




psstt....ppsstt...sila beli buku "How to be polite for dummies" ye, Mr Rude

picture source from google image

12 comments:

ISZA said...

sabar je lah kan..
ikut angin dia jer.. angin kita dia tak kira..

Eyka said...

memg rude2 gler!huhu...

noreed said...

to cikgu isza:mmg terpaksa bersbr. smp opis beli nescafe ice redakan hati yg sedang terbakar ni.

p/s: tq, dtg menjengah ke cni :)

noreed said...

to eyka: geram kan dgn org rude mcm tu?tp pelik pun ada, nape lah bleh buruk sgt perangai dia tu...

diraja22 said...

mamat 2, dh nk smpi hari x..

noreed said...

to diraja22: ha? hari ape?

kyuubi said...

sabar2.. jgn hangin.. kalau nak, reject je service diorg. cari yg lbh baik

Lina Rahim said...

Hm..macam berlagak je Mr Rude to sebab dia kerja filter air, tapi dia kena ingat dia banyak competitors, nanti customer lari baru tau nak polite dengan orang

noreed said...

to kyuubi: tu lah mmg nak panggil org service yg lain. maybe kena google. dah lah smlm dia service dia nak tipu, ganti dgn alat yg lame. my dad find out, kena lah marah.

noreed said...

to lina:berlagak + rude + penipu....kena cr service yg lain mcm ni

Unknown said...

hmmm.. mcm2 jenis manusia ni kan... tu la rahmat ALlah utk kita belajar mengenal perangai manusia ni...

noreed said...

to kak yong: perangai yg pelbagai, menguji tahap kesabaran kita

 

talkIsaid Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino