Bila Tarikh Luput Make Up Saya? – Part 2

Salam buat semua pembaca blogku. Apa kabar hari ini? Sihat ke? Semoga sihat dan ceria selalu.

Malas aku mahu membebel panjang. Jom kita sambung tips make up semalam di episod ke-2 ni.




MASCARA
  • Info:  Merupakan  makeup item yang paling mudah menyerbarkan bacteria. Ini kerana semasa kita pakai mascara kita kluarkan berus mascara utk disapukan di bulu mata dan masukkan semula. Perbuatan ini dilakukan berulang kali sehingga dapat hasil yang menggagumkan btul tak? Tanpa kita sedari sepanjang proses ini berlaku kita akan collect bacteria-bacteria yang berterbangan di sekeliling kita dan masukkan di dalam mascara tube kita.  Bahagian mata merupakan bahagian yang paling sensitive, dan jika mata kita dijangkiti bacteria boleh menyebabkan redness (kemerahan) dan gatal di sekeliling mata.
  •  Jangka Hayat: 2-3 bulan 
  • Tanda-tanda dah expired: Ada bau macam minyal (gasoline) pada mascara.
  • Pstt..psstt…little tips kepada sesapa yang nak beli mascara dgn tujuan utk pjgkan bulu mata, aku cadangkan untuk beli maybelline …. dan terbaru yang aku sangat suka  mascara Estee Lauder… yang aku dapat dr GA Ailyna. Tak smudge n senang nak handle. 

EYE SHADOW
  • Info: Walaupun eyeshadow bahan-bahan didalamnya bukan water-based, tetapi disebabkan ia digunakan berhampiran dengan mata dan kawasan yang mudah dijangkiti bacteria, maka jangka hayatnya lebih pendek. Jika kita menggunakan jari untuk apply eyshadow, jangan lupa cuci tangan tu terlebih dahulu ye
  •  Jangka hayat: 3 bulan




    EYELINER
    • Info: Jangka hayat pencil eyeliner adalah lebih lama berbanding yang cecair (liquid eyeliner). Tapi kalo dah nampak ada kesan-kesan putih (white film) di hujung mata pensel eyeliner tu, bermakna silalah ‘toing’ kan ke bakul sampah.
    •  Jangka hayat: 3 bulan
    •  Psstt…psstt…disebabkan mata aku dah besar, aku tak pernah pakai eyeliner. Kadang-kadang tu teringin gak nak try. Hehehe

    LIPSTICK + LIP GLOSS
    • Info: Tau tak bahan untuk menghasilkan lipstick yang kita duk pakai hari-hari tu adalah oil-based. Aku tak tau pun, ingatkan water-based. Hehehe. Jika lipstick yang kita duk pakai setiap hari tu, tiba-tiba dah tak mo lekat kat bibir comel ‘kome’ makanya dah expired lah lipstick tu.
    •  Jangka hayat: 1 year

    MAKEUP BRUSH + APPLICATOR
    • Info: Setelah gunakan segala bagai berus untuk dicontengkan di muka kita tu, cara terbaik untuk berus-berus itu bertahan lama ialah bersihkannya dengan tisu atau pun washcloth (tisu basah). Setaip 2 minggu, basuh berus-berus berikut menggunakan syampu setiap 2 minggu sekali. Cara penyimpanan nyer ialah dengan meletakkan bhg yang berbulu dib hg atas, supaya berus itu tidak berubah bentuk dan bahagian berus itu dapat pengudaraan yang secukupnya. If beli makeup sponges yang murah just boleh guna sebanyak 2 kali sahaja iaitu one side, then the other. (Tiba-tiba tips ni aku macam tak mo follow..kehkehkeh start lah angin kedekut aku muncul)
    • Jangka hayat: 1 tahun

    credit info from: shopping.yahoo.com  
    picture source from google image

    8 comments:

    gadisBunga™ said...

    haha. macam baca majalah cleo. thanks for sharing!

    Lina Rahim said...

    mata besar pun boleh pakai eyeliner Noreed..try la line kan kat mata tapi jangan mula dari eye corner, mula dari tengah, untuk kelopak atas dan bawah, kemudian panjangkan sikit ke tepi (macam heroin filem Hindustan lama) tapi jangan la tarik panjang sangat. sikit je untuk kecilkan frame mata..hehhe..tips tak berbayar..

    fatin6789 said...

    info menarik..
    TQ=)

    WAHIDA ALIAS said...

    thnks kak for the tips..

    eMMe said...

    hurm...takde nye juz 3 bulan je pakai, makan tahun tau...nak beli mahal...hehehe....mmg dah sebati dgn bacteria me nih...hihihi..

    ape pun, its' gud info for sharing to us~

    Afra Yuri said...

    Thanks for the info bebeh :)

    fatin said...

    salam ziarah.. yup setuju ngan GB.. hihi... mcm bace cleo dah nih.. tanx for sharing..

    Farhana said...

    nice tips! yeay!!

     

    talkIsaid Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino