Setelah Saf Dirapatkan, Nyalakan Pelita Mu

02 September 2010 - Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua pengunjung blogku.


Sudah Ramadhan ke berapa ye hari ini? Macam mana persiapan raya? Dah ready semuanya. Kawan aku di opis sudah mula risau kerana baju rayanya masih belum dapat disiapkan oleh tailornya. Ada yang pasang pelita ke kat rumah? Tahun ni rumah aku pasang pelita. Tapi 3 batang jer lah. Nak buat macam mana, dah sekankang kera jer tanah yang ada di rumah ni. Rasanya kera punyer kankang pun lagi besar.


Mula-mula tu lagi syok, ayah aku beli sebatang jer. Pastu duk lah pajak, berbungkus dengan beg plastik. Sebab apa? Sebab kita orang tak tau nak beli minyak tanah kat mana. Dulu masa aku kecik-kecik dulu, slalu lah gak ikut pakcik aku gi beli minyak tanah kat stesen minyak. Jakun masa tu, antara pakcik ku yang terawal ada kereta. Nak beli minyak tanah pun aku terlompat-lompat nak ikut. Pantang diajak.

Sungguh kami no idea where to find minyak tanah nowadays. Lama gak lah pelita yang sebatang tu terpajak di depan rumah dengan berbalut plastik di sumbunya, takut basah ditimpa hujan.


Finally pagi ni, ayah aku manage to find minyak tanah kat kedai hardware. Hehehe. And a few days back, mereka semua (exclude me) telah pergi ke Mydin membeli lagi dua pelita berwarna merah. So malam ini, minyak tanah telah dibeli, apa lagi nyalakan lah pelita di halaman rumah.


Tapi pelita yang beli kat Mydin tu pelik sketlah. Nyalaan apinya besar betul. Asap pun banyak. Tak tau lah nape? Bila aku balik dari terawih tadi dah terpadam yang 2 batang tu. Panggil adik aku, untuk pasang semula. Aku pun apalagi...Snap!Snap! The photo.

Setalah Saf Dirapatkan, Nyalakan Pelita Mu

5 comments:

Suzana Ikram said...

yang kt rumah x sempat lg nk pasang pelita mcm ni.. meriahkan bila ada pelita ni terpasang kt depan rumah.

Pencacai Alim said...

slamat hari raya dan mlm 7 liko..

noreed said...

to ikiqzana:baru 1st time pasang pelita kat rmh sy ni kak, tu yg jakun snap gambor...hehehe

to pencacai alim:uik awalnya wish raya ni,anak bulan pun blum tgk lagi, awk ;)

kerangRebus said...

alahai..mane dpt pic nih?membuat saye rindukan kampung...whoaaaaaaaaaaa -_-

noreed said...

to kerangRebus: picture kat halaman rumah saya. lupa plak nak buat watermark...

 

talkIsaid Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino