Pokok Alleycat

8 August 2010 - Pagi ni pergi makan breakfast dengan family aku kat pasar Klang. Pergi pasar di hari Ahad, "macam-macam lah ada". On the way nak kluar pasar, terjumpa satu gerai yang jual pokok. Ibuku berkenan nak beli pokok daun kesum, pokok kesum dia yang kat rumah dah ala-ala; "hidup segan mati tak mau" jer. Harga asal RM3, setelah ditawar dengan pro nyer oleh ibu dapat RM2 jer. Pastu kat situ ada satu pokok comel jer. Sebatang then ade daun terbentuk bulat jer atasnya. Budak yang jual tu cakap, "Ha ni pokok Allyecats kak, murah jer RM7". Nama pokok ni alleycats sebab daun dia berbentuk bulat macam rambut Alleycat. Hahaha, sabar jer lah. Comel sangat pokok ni. Tapi aku takut kalo aku beli tak terjaga, kiok.

Bila jalan lagi kat depan, jumpa lagi satu gerai. Kat sini lagi banyak Alleycats buat show. Hmm...kali dah dapat tahan dah tengok kecomelan Alleycats ni. Kena beli gak. Dari harga RM7 dapat lah RM6 bila ibuku menggunakan skillnya sekali  lagi.

                                                              Proses menyetelkan pemindahan pokok Alleycats

Balik tu, aku terus kalut nak tanam. Hehehe excited btull. Ibuku telah sedekahkan satu pasu. Dia pun sibuk gak nak tanam pokok kesum dia tu. Sebenarnya kebanyakkan nya dia yang tanam, aku just tolong-tolong tambah-tambah tanah jer. Kata jer amik pertanian mase sekolah dulu, tapi hapah tak tau. Mak aku gelakkan aku masa nak gantikan pasu untuk pokok kunyit dia yang dah lama tu, aku siap nak basuh lagi, sebab dah kotor aku cakap. Dah tu macam tak kotorkan kalo masuk dalam tanah semula. Ntah apa-apa lah aku ni.

 Giliran pokok kesum plak

Bila dah setle semua ibu letakkan baja lagi untuk pokok Alleycats ku yang comel itu. Thank you mom. Psstt, Encik Alleycats semoga hidup segar bugar and tak mati yea.

 

talkIsaid Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino