Frame Your Picture

09 August 2010 – Salam semua, hari ni aku nak share sket satu online application yang aku baru discover. As a newbie, aku ni suka nak explore macam-macam benda. Experiment itu ini, terutamaya yang related dengan design. So antara yang aku explore ialah untuk frame kan picture aku. If korang semua perasaan slalunya each n3 yang aku wat mesti ada picture, for me picture boleh menceriakan n3 aku. That just my style. Different people, different style rite? Kalo semua sepesen jer dull lah dunia blogging ni. Biasa-biasa aku just guna picasa jer . But lame-lame boring plak, today I try Big Huge Labs

Pada mulanya aku just nak frame kan pada gambar-gambar aku, tapi bila dah kat sini macam-macam benda bleh wat. Starlah jakun aku ni kan. Hahaha. Like I said before this, benda ni online application so no need to install. Guna jer kat situ. Register pun tak yah. Meh aku share sket ek, macam mana nak guna. Tapi aku just share untuk buat frame jer sebab tengah exicited guna benda tu skrang.

1. Interface pertama yang korang akan nampak bila website ini di’access’ ialah seperti screen di bawah. Ade cute green alien at top left.(rujuk gambar 1)


Gambar 1

2. Untuk buat frame, pilih menu yang bertajuk “Framer” (rujuk gambar 2 yang berkotak merah)



Gambar 2

3. Selepas click menu Framer, screen berikut akan terpapar. (rujuk gambar 3)


Gambar 3 

4. Then cari(browse) gambar dalam computer yang nak dibingkaikan (frame). Click pada button “Browse…” (rujuk gambar 3 yang ada dlm kotak merah tu)

5. Setelah gambar dipilih, click pada combo box “Frame Style”. Ada pelbagai style yang bleh dipilih. Sila pilih mengikut citarasa anda ye. (rujuk gambar 4) Untuk contoh ni frame “Stamp border” telah dipilih.

 Gambar 4

6. Selain itu, jika background blog kita color selain dari putih, pun bleh pilih option color di bahagian “Background color”.

7. Then click button “Create” yang berwarna biru di bhg bwh. (rujuk gambar 5, kotak berwarna merah)



Gambar 5

8. Apabila button “Create” telah di’click’, screen berikut akan terpapar. Selalunyer kejap jer dalam 1-2 saat jer. (rujuk gambar 6)


Gambar 6

9. Apabila dah setle, bolehlah save gambar korang tu dengan click button “Save” kat atas tu ye. (rujuk gambar 7). Oh yea, format gambar ni dalam bentuk JPEG jer. Kalo nak tukar, kenalah ke photoshop.



Gambar 7

Hooyyeaahhh dah siap image yang berframe kan stamp. Ini adalah n3 pertama ku ala-ala tutorial. Kalo ada yang kurang paham, sorry yea. Saya budak baru blajar…

 

talkIsaid Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino