Prince Charming?

Salam berhujung minggu buat semua.

Entry ini diterbitkan khas buat seorang kawan ku. She request for her besday present. So here it is. Happy besday, dear.

Beberapa hari sebelum melangkah ke tahun baru, kawan ku ini menanyakan kepada aku,
"Does the prince charming still exist in this real world?"
Straight away dengan muka tanpa perasaan aku jawab,
"NO!"
Sesungguhnya dia tidak berpuas hati dengan jawapan aku. Aku hanya mampu tersenyum. Tetapi bagi aku, setelah hati ini berparut disebabkan ku rasa dia adalah prince charming ku, kepercayaan terhadap kewujudan prince charming itu sudah lama lenyap.

Kalo korang tanya miss wikipedia, the answer about prince charming adalah seperti berikut;
Prince Charming is a stock character who appears in a number of fairy tales. He is the prince who comes to rescue of the damsel in distress, and stereotypically, must engage in a quest to liberate her from an evil spell. The name has been given to the heroes of a number of traditional folk tales.

Nah semua itu, hanya wujud di dalam cerita dogeng. Dari kecik kita disogokkan dengan kisah-kisah fairy tale yang sedikit sebanyak ada elemen prince charming. Tak kira lah citer klasik Melayu mahu pun orang putih. Apabila di kala kesusahan prince charming akan datang menyelamat. Di kala kesedihan  prince charming lah pendengar setia mendengar segala keluh-kesah kita. Segala apa yang dihajati akan cuba ditunaikan oleh  prince charming  walaupun meredah hutan belantara.

Perlu diingat prince charming itu manusia biasa juga. Yang bukan sentiasa boleh terbang menyelamatkan kita pada bila-bila masa. Jika dia boleh berbuat demikian ini bermakna your prince charming  penganggur terhormat. Got nothing to do in his life. Bersiap sedia lah untuk  menanggung makan pakainya kelak? 


Prince charming juga ada perasaan bosan kalo asyik disogokkan dengan kesedihan kita. Tidak semua orang boleh menjadi pendengar yang baik. Jika sudah bertahun-tahun dia memang bukan pendengar yang baik, boleh ke dia berubah sekelip mata setelah dia menjadi milik kita? 

Apakah segala permintaan yang kita luahkan harus ditunaikan. Adakah perlu prince charming tidak mempunyai pendirian sendiri? Hanya menurut segala perintah. Tidakkah bosan kehidupan jika begitu.


Itu pendapat ikhlas aku terhadap prince charming. Dan kawan aku amatlah tidak bersetuju. Dia percaya bahawa prince charming masih wujud di dunia ini.



Andainya di suatu hari nanti aku menemui Encik Jodoh, aku lebih suka menganggap dia sebagai my soul mate. Kerana tidak mungkin dia akan sentiasa boleh hadir menyelamatkan aku, makanya dia mengajar jiwa ku untuk lebih kental. Dia tidak akan bersetuju dengan segala pendapat yang ku lontarkan, dan pertelingkahan itu membuatkan otak ku yang kadang-kadang sengal ni, bergerak semula. Dia mungkin juga tidak akan menuruti segala permintaan aku yang terdorong lebih kepada emosi dan tidak masuk akal langsung; maka rasionalnya ku perlukan di ketika itu.

Penutup entry ini aku tinggalkan dengan satu persoalan yang menjadi gaduh-gaduh manja antara kami berdua.
"Does the prince charming still exist in this real world?"

20 comments:

princess_zarizs said...

Can I change that word to MR. RIGHT?

Lulu Caldina said...

semoga sukses dalam dunia blogger..

noreed said...

hmm...i think that more suitable

Didz said...

i think Prince Charming is subjective, it depends on how a person define it as. guy yg baik hati, caring, gentleman pun boleh di katakan as Prince Charming jugak kan? hehe

noreed said...

thanks lulu :)

noreed said...

to didzy: tetapi tidak jika ianay terlalu metroseksual kan...pening lelaki mcm ni.cerewetnya kalah perempuan

Lina Rahim said...

Prince charming ni bunyinya macam perfect sangat, sedangkan setiap orang masing2 ada kelemahan dan kekurangan tersendiri. dia pun manusia. bila belum kawen memang la nampak macam prince charming, tunggu la bila dah kawen, masa tu kelemahan & kekurangan tidak boleh disorok. prince charming pun manusia biasa, kadang2 dia rasa malas, kadang2 dia emo, sama la macam perempuan juga kan.? so kalau definisi price charming tu perfect segala2nya, memang salah lah, dan itu salah satu penyebab pergaduhan

noreed said...

ha`a kan dah kluar kata-kata dr org berpengalaman. yup i agree with ur word.bila label prince charming itu digunakan, our expectation will be high.sdgkan the less u expext the more u be happy

Kalamhati said...

soulmate sesuai kot..
sbb saling lengkap melengkapi..=)

My Little Diary said...

salam,

i luv fairy tales... huhu... mudah sgt berangan tau!!
anyway.. saya setuju dgn awak... my soul mate is much better than 'prince charming'...
sbb zaman skrng mana nak jumpa lelaki yg 24/7 menjaga kita or mendgr cerita kita... kalau ada pun maybe one in a million...

ghost said...

prince charming itu terletak pada hati....

mommy nana said...

aha. prince charming. ada kot. hehe. fairytales kdg2 do come true. ;)

noreed said...

to kalam hati: but hard to find the soulmate

noreed said...

to my little diary: walaikumsalam wawa. jgn berangan byk sangat ye, dek :)

noreed said...

to biskut:tetapi hati ini tidak memberikan jawapan

noreed said...

to mommynana: use to believe it long time ago. but not anymore.

hans said...

benda nih subjective
depends pada individual tu

P/S : Siapa Yang Pernah Pergi Brunei? Apa Yang Seronoknya Di Sana?

GREENJADE said...

yeah agreed..'soul mate' is the most match 2 use

InsyaAllah the time will comes 2 u..Allah knows best 4u ..keep +ve yeah :)

tk care

noreed said...

to hans: kenapa tak ada princess charming kan? always have hot babe, sexy lady or dream girl?

noreed said...

to greenjade:hi greenjade. ur comment sungguh membina. I like it. thank u so much :)

 

talkIsaid Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino