Arwah Ibu Melawat Jenazah Anak

Sumber citer: Dari facebook

Kisah ini diceritakan oleh seorang ustaz yang bertugas memandikan mayat orang Islam di hospital. Lebih kurang jam 3.30 pagi, saya menerima panggilan dari Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang, Selangor untuk menguruskan jenazah lelaki yang sudah seminggu tidak dituntut. Di luar bilik mayat itu cukup dingin dan gelap serta sunyi dan hening.

Hanya saya dan seorang penjaga bilik tersebut yang berada dalam bilik berkenaan. Saya membuka dengan hati-hati penutup muka jenazah.Kulitnya putih,badannya kecil dan berusia awal 20-an.

Allah Maha Berkuasa.
Tiba-tiba saya lihat muka jenazah itu sedikit demi sedikit bertukar menjadi hitam. Mulanya saya tidak menganggap ia sebagai aneh, namun apabila semakin lama semakin hitam, hati saya mula bertanya-tanya. Saya terus menatap perubahan itu dengan teliti, sambil di hati tidak berhenti-henti membaca ayat-ayat suci Al-Quran.

Detik demi detik berlalu,wajah jenazah semakin hitam. Selepas lima minit berlalu,barulah ia berhenti bertukar warna. Ketika itu wajah mayat berkenaan tidak lagi putih seperti warna asalnya, tetapi hitam seperti terbakar.

Saya keluar dari bilik berkenaan dan duduk termenung memikirkan kejadian aneh yang berlaku itu. Pelbagai pertanyaan timbul di kepala saya;
"Apakah yang sebenarnya telah terjadi?"
"Siapakah pemuda itu?"


"Mengapa wajahnya bertukar hitam?"

Persoalan demi persoalan muncul di fikiran saya. Sedang saya termenung tiba-tiba saya dapati ada seorang wanita berjalan menuju ke arah saya. Satu lagi pertanyaan timbul, siapa pula wanita ini yang berjalan seorang diri di bilik mayat pada pukul 4.00 Semakin lama dia semakin hampir, dan tidak lama kemudian berdiri di hadapan saya. Dia berusia 60-an dan memakai baju kurung.
"Ustaz," kata wanita itu.
"Saya dengar anak saya meninggal dunia dan sudah seminggu mayatnya tidak dituntut. Jadi saya nak tengok jenazahnya." kata wanita berkenaan dengan lembut.
Walaupun hati saya ada sedikit tanda tanya, namun saya membawa juga wanita itu ke tempat jenazah tersebut. Saya tarik laci 313 dan buka kain penutup wajahnya.
"Betulkah ini mayat anak mak cik?"tanya saya.
"Mak cik rasa betul... tapi kulitnya putih."
"Makcik lihatlah betul-betul." kata saya.
Selepas ditelitinya jenazah berkenaan, wanita itu begitu yakin yang mayat itu adalah anaknya. Saya tutup kembali kain penutup mayat dan menolak kembali lacinya ke dalam dan membawa wanita itu keluar dari bilik mayat. Tiba di luar saya bertanya kepadanya.
"Mak cik, ceritakanlah kepada saya apa sebenarnya yang berlaku sampai wajah anak mak cik bertukar jadi hitam?" tanya saya.
Wanita itu tidak mahu menjawab sebaliknya menangis teresak-esak. Saya ulangi pertanyaan tetapi ia masih enggan menjawab. Dia seperti menyembunyikan sesuatu.
"Baiklah, kalau mak cik tidak mahu beritahu, saya tak mahu uruskan jenazah anak mak cik ini. "
Kata saya untuk menggertaknya. Bila saya berkata demikian, barulah wanita itu membuka mulutnya.
Sambil mengesat airmata, dia berkata,
"Ustaz, anak saya ni memang baik, patuh dan taat kepada saya. Jika dikejutkan di waktu malam atau pagi supaya buat sesuatu kerja, dia akan bangun dan buat kerja itu tanpa membantah sepatahpun. Dia memang anak yang baik. Tapi..." tambah wanita itu lagi

"Apabila makcik kejutkan dia untuk bangun sembahyang, Subuh misalnya, dia mengamuk marahkan mak cik. Kejutlah dia, suruhlah dia pergi ke kedai, dalam hujan lebat pun dia akan pergi, tapi kalau dikejutkan supaya bangun sembahyang, anak makcik ini akan terus naik angin. Itulah yang mak cik kesalkan." kata wanita tersebut.
Jawapannya itu memeranjatkan saya. Teringat saya kepada hadis nabi bahawa barang siapa yang tidak sembahyang, maka akan ditarik cahaya iman dari wajahnya. Mungkin itulah yang berlaku. Wajah pemuda itu bukan sahaja ditarik cahaya keimanannya, malah diaibkan dengan warna yang hitam. Selepas menceritakan perangai anaknya, wanita tersebut meminta diri untuk pulang. Dia berjalan dengan pantas dan hilang dalam persekitaran yang gelap. Kemudian saya pun memandikan, mengapankan dan menyembahyangkannya.
Selesai urusan itu, saya kembali ke rumah semula. Saya perlu balik secepat mungkin kerana perlu bertugas keesokan harinya sebagai imam di Masjid Sultan Sallehuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam. Selang dua tiga hari kemudian, entah kenapa hati saya begitu tergerak untuk menghubungi waris mayat pemuda tersebut. Melalui nombor telefon yang diberikan oleh Hospital Tengku Ampuan Rahimah, saya hubungi saudara Allahyarham yang agak jauh pertalian persaudaraannya.
Selepas memperkenalkan diri, saya berkata,

"Encik, kenapa encik biarkan orang tua itu datang ke hospital seorang diri di pagi-pagi hari. Rasanya lebih elok kalau encik dan keluarga encik yang datang sebab encik tinggal di Kuala Lumpur lebih dekat dengan Klang."
Pertanyaan saya itu menyebabkan dia terkejut,
"Orang tua mana pula?" katanya.
Saya ceritakan tentang wanita berkenaan, tentang bentuk badannya, wajahnya,tuturannya serta pakaiannya.
"Kalau wanita itu yang ustaz katakan, perempuan itu adalah emaknya, tapi.... emaknya dah meninggal lima tahun lalu!"
Saya terpaku, tidak tahu apa yang hendak dikatakan lagi. Jadi 'apakah' yang datang menemui saya pagi itu?
Walau siapa pun wanita itu dalam erti kata sebenarnya, saya yakin ia adalah 'sesuatu' yang Allah turunkan untuk memberitahu kita apa yang sebenarnya telah berlaku hingga menyebabkan wajah pemuda berkenaan bertukar hitam.

Peristiwa tersebut telah terjadi lebih setahun lalu, tapi masih segar dalam ingatan saya. Ia mengingatkan saya kepada sebuah hadis nabi, yang bermaksud bahawa jika seseorang itu meninggalkan sembahyang satu waktu dengan sengaja, dia akan ditempatkan di neraka selama 80,000 tahun. Bayangkanlah seksaan yang akan dilalui kerana satu hari di akhirat bersamaan dengan seribu tahun di dunia. Kalau 80,000 tahun?

psstt...psstt...saja share citer ni. Peringatan kepada diri sendiri sebenarnya. Tadi pagi terlajak Subuh, dan ngam-ngam citer ni kluar kat wall fb member ku. Terkedu dan begitu menginsafkan aku.

22 comments:

Lina Rahim said...

ah terasanya..sebab bila hubby kejut bangun mesti saya tak sedar, tapi hubby kata saya mengamuk2&mengumam2..ala sadisnya..

noreed said...

to lina: may be both of us need to change di thn baru ini. by the way, mengumam2 tu ape?

JIJI YU said...

mangumam tu bercakap hentah hape2...ehehe..yer ke tak ni

MasZuber said...

itula, insafla..

kenkadang kite nie ambil ringan perkara subuh..hmm selalu juge tergajahkan subuh especially weekend..

hmm marila sama-sama kita berubah..

noreed said...

to jiji yu:oh ye ke? dah macam mengingau lah plak jadi nya

noreed said...

to mas: kadang-kadang tu mas, kita bukan sekadar subuh gajah, dinosour pun ade.

Didzy said...

Kadang2 kita leka sudahnya kena qada..tahun ni kena tegaskan diri lagi agar tak slalu buat qada...
Thanks for sharing noreed :)

en_me said...

insaff kanns..

noreed said...

to didzy:yeah, manusia mmg sering leka dan lalai. just like me. harap2 dapat berubah

noreed said...

to en_me:bukan sekadar insaf...terkedu. sbb bace posting tu pada hari yg ter'miss' subuh.

biskut said...

manusia kena selalu diperingatkan dengan nih semua.pengajaran dan moral citer bukan saja2 dijadikan teladan tapi ingatan yang mesti kekal.

sesungguhnya azab Tuhan itu benar.

Al said...

tq sbb share ye..

kisah ni buat ak termenung panjang

noreed said...

to biskut: btul tu bisk. saling ingat mengingati. itu juga antara kemanisan joint dunia blog ni.

noreed said...

to al:ur most welcome :)

mommy nana said...

sgt menginsafkan.
semoga kt beroleh kesedaran.
thank noreed...

eMMe said...

sama2 kite insafkan diri....

h4ni3 said...

penah baca citer ni
takut kan.. huhu
cepat2 la kita taubat sebelum terlambat :)

noreed said...

to mommynana:semoga kita sama2 dpt berubah ke arah kebaikan juga kan, mommynana. amiin

noreed said...

to emme:yup btull tu, emme :)

noreed said...

to h4ni3:ha`a, takut sbb ngam-ngam kena btg hidung sendiri ni.

suka lah avatar awk, gambar rapunzel kan tu?

gadisBunga said...

macam baca mastika la. :D

tapi cerita2 mcm ni perlu supaya kita insaf. tak la asyik lalai je...

noreed said...

to gadis bunga: :)

 

talkIsaid Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino