Bateri Dah 'Kong'


31 July 2010 - Semalam pagi, on the way nak gi kerja keta ku buat lawak dengan ku. I drop by to buy breakfast before went to office. Tiba-tiba tu, bila nak start balik keta untuk menuju ke opis, tak bleh nak start. Aik! pesal plak ni? 3 times I tried still can`t. Termangu jap aku, pesal ni? Duk diam dalam 10 minit, start balik. Ha!Nasib baik bleh hidup. Dah hidup tu, aku pun cepat-cepat make a move takut dia 'pengsan' balik.

On the way to office, I call my dad. Opppss jgn amalkan yea, memandu sambil bergayut. Aku buat sbb emergency.  He said may be battery, besok gi check kat bengkel.

So today, gi lah area Kg Kuantan, Klang. Jumpa Ah Meng (ntah btull ke tak aku eja name dia ni) mechanic di bawah pokok ni. Hehehe, aku malas nak check kat Perodua, nanti semua benda dia suruh aku ganti. Pening diwatnyer. Doctor Ah Meng check-check, then  btull lah bateri sudah 'kong' kena tukar.




Go and buy bateri kat Port Klang plak. Wah merata aku nak menyetelkan prob bateri aku ni. Kedai ni memang specializes in battery only. So dpt lah less sket, harga dia. Kena dalam RM150 - RM10 (jual bateri lame) = RM140. Siap pasang semua. Beli bateri yg kena bubuh air tu, katanya lebih bagus dah tahan. Tapi kena maintain lah sket. Kalo byk jln jauh, check air once a month, if tak 2 bulan skali check air dia. Hmmm apa-apa jerlah, asalkan keta ku bleh meluncur laju.

No comments:

 

talkIsaid Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino